Dag 140 Arzua – Santiago

Vandaag wil ik tot O Pedrouzo lopen tijdens de eerste 10 km realiseer ik me dat ik bijna in Santiago ben maar dat ik geen zin meer heb om te lopen, word er emotioneel van en loop dus de hele 10 km met tranen in de ogen. Ik strompel een kerkje binnen bij de ingang staat een vrouwtje klaar om een stempel te geven. Dat wil ze me ook vertellen. Maar druk mijn vinger op mijn lippen van even stil, vol met tranen moet ik eerst even de Kerk binnen en bidden. Dat geeft eindelijk rust, daarna was ik in staat om een stempel te vragen. Krijg een geweldige omarming van de vrouw. Ze was met mij begaan. Na een stempel en een dankjewel weer op pad. Bij mijn einddoel voor vandaag zie ik meerdere pelgrim weer terug het dorp uitgaan en werr op pad gaan langs de route richting Santiago.

En bij 2 albergues krijg ik te horen dat in het dorp alles vol is.

Wat nu dacht ik,  dan maar verder en dan ga ik naar een plaatsje vlak voor Santiago toe om te slapen. Loop met een fransman mee die ook een hoog tempo had en dat ging dus in vliegende vaart richting Santiago. Ondanks de warmte gaat het nog lekker snel en toen maar besloten dat ik maar doorloop naar Santiago.  En dat was dus gelijk mijn langste afstand van de camino. 45 km heb ik die dag gelopen.

Beetje van slag en alleen kom ik op het plein voor de kathedraal aan. Wat nu wat ga ik doen. Eerst maar eens de compostella oorkonde halen maar waar ligt dat gebouw. Ben de weg kwijt en voel me verloren in de grote stad. Dan maar aan de facebook groep vragen waar ik heen moet.net op tijd 5 uur sluit tie.

Op de foto zie je het bord wat aangeeft welke loketten bezet zijn en als je aan de beuro was zag je gelijk welk loket er op dat moment vrijkwam.

Maar ik heb hem binnen.

En daarna slaapplek zoeken bij de vvv word ik doorgestuurd naar het informatiecentrum van Santiago. Daar krijg ik 2 adressen maar moest er zelf langs. Hij wilde niet voor me bellen want dat kon niet zei hij. Zei nog wil graag eerst naar de kerk voor de mis en dat ik dan niet op tijd was voor een slaapplek. Dat hielp niet. Toen naar de kerk mocht ik niet naar binnen met rugzak. Moest aan de overkant in een locker. Daar de rugzak achter gelaten weer terug naar de kerk. Kom binnen en BOMVOL zat tie.

Met vooral toeristen die totaal geen respect hadden voor de mis.denk nee hier wil ik niet tussen staan. En als ik na 10 min weer buiten sta staat daar een rij van wel 100 mensen, die wachten op misschien een plekje, maar de kerk zit vol.

Eerst plek gezocht  in de albergue the last stamp. Die had alleen een 2 persoonsbed. Dus eigenlijk moedeloos ga ik naar de plek terug waar mijn ruszak staat. De dame daar voelt dat er wat is en vraagt mij wat er aan de hand was. Dus vertelt dat ik op zoek ben naar een slaapplaats, nou dat heeft ze even snel voor mij geregeld. Heel erg bedankt.

Gauw naar de albergue om te doychen en dan terug de stad weer in om te eten.

Alle straten zijn bomvol met mensen maar een plekje gevonden. Helaas geen bekenden gezien van de camino dus dan maar alleen eten. Na me tweede ijsje, ja vond hem lekker dus dacht neem er nog eentje, kwamen er in een keer van alle kanten bekenden aan. Eerst van de groep met Italianen toen Claudio de spanjaard. Daarna kreeg ik op facebook een bericht van een Russische jongedamd die ik totaal niet ken. Althans dat dacht ik maar zij kende wel aardig wat van de pelgrims die samen met mij hadden gelopen. Dus nieuwsgierig maar eens gaan kijken wie ze was.

En dat was dus Valerian uit litouwen en Jesse uit Amerika zat er ook en Marco uit Italië mijn hulpkok bij het maken van Risotto. Dus de avond eindigt wel weer gezellig. Moe maar voldaan ga ik naar mijn albergue.

Geef een reactie

